Hoe is het gesteld met de punk cultuur? Is die anders dan vroeger? En wat betekenen punk en DIY voor Haarlem en de nacht?
Tijdens deze Boekfissa duiken we helemaal in de punk en DIY cultuur van haar begintijd tot nu, aan de hand van het boek No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012 van schrijver Leonor Faber-Jonker.
Samen met Leonor, andere gasten en het publiek ontrafelen we de betekenis en waarde van punk, kijken we naar ontwikkelingen binnen de scene en bespreken we hoe punk en DIY Haarlem is. De avond wordt poëtisch doch punk omlijst door dichter en nachtburgemeester van Amsterdam Freek Wallagh.
Na de Boekfissa feesten we door op Boekfissa after #1: M.O.B. presents en Boekfissa after #2: Fuck the Cistem.
Host: Soraya Riem
Gasten: Leonor Faber-Jonker, Leonie Edel, Janiek Peschar
Line-up: Freek Wallagh
Over No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012
In 2012 verscheen No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012 (Lebowski), een cultuurgeschiedenis van punk in Nederland. Het boek beschrijft het ontstaan van Nederlandse punkscenes met eigen bands, platenlabels en fanzines (onder meer rond de Rotterdamse punkband de Rondos en het Amsterdamse fanzine De KoeCrandt) en onderzoekt de blijvende invloed van punk op muziek, mode, televisie, kunst en vormgeving.
Leonor Faber-Jonker
Leonor Faber-Jonker (1987) is historicus, schrijver, kunstenaar en curator. Ze studeerde Modern History aan de Universiteit van Utrecht en woont en werkt in Rotterdam. Leonor is gefascineerd door herinnering en werkt graag met (persoonlijke) archieven, historische objecten en foto’s, vooral met betrekking tot koloniale geschiedenis en de tegencultuur van de jaren ’80. In 2012 verscheen haar boek No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012 (Lebowski), een cultuurgeschiedenis van punk in Nederland. Leonor is ook samensteller van het fotoboek Bettie Ringma en Marc H. Miller – Selling Polaroids in the Bars of Amsterdam, 1980 (Lecturis, 2023).
Leonie Edel
Leonie Edel (1996) is beeldend kunstenaar en grafisch ontwerper. Haar werk in het algemeen focust zich op het ‘addertje onder het gras’— de verborgen elementen van mens en maatschappij. Waar haar schilderwerk zich vooral focust op de innerlijke wereld van het individu, zijn haar grafische projecten een autonome uiting over maatschappelijke elementen die ze beschouwt als absurdistisch, raar of onterecht. In mei 2023 bracht ze de Crisiscourant uit als statement tegen de stopzetting van de muzikale programmering in popcentrum Slachthuis en de verarming van de nachtcultuur in Haarlem in het algemeen. DIY-cultuur is altijd een grote inspiratie voor haar geweest en deze zet zij dan ook graag voort in de huidige tijdgeest.
Soraya Riem
Soraya Riem (1993) studeerde communicatie en multimedia design, en was daarna werkzaam als visual content creator en eventmanager bij Lebowski Publishers. Op dit moment werkt Soraya als content creative voor de Stadsschouwburg van Haarlem. Eind 2020 begon die op TikTok, waar diens (kook)vlogs binnen no-time enorm populair werden.
Freek Wallagh
Freek Wallagh is een Amsterdams dichter, politicoloog, organisator en activist. Hij begon zijn werk in de Amsterdamse nacht op vijftienjarige leeftijd in het Wallengebied, en begon met optreden als dichter in de lokale punk- en kraakscene. Sinds afgelopen maart is hij de nieuwe nachtburgemeester van Amsterdam.
Janiek Peschar
Janiek Peschar is oprichter en organisator van Mestfest, een klein mini festival in Haarlem dat gefocust is op de DIY punk scene. Met Mestfest probeert hij zo veel mogelijk nieuwe lokale bands en ervaren bands samen op een podium te zetten, voor een zo laag mogelijke entree prijs. Mestfest is een groeiend succes, met in de toekomst ook buitenlandse bands op het podium.
Anouk Baas
Veel van Anouks werk heeft zij gemaakt en gedrukt in het Slachthuis van Haarlem. Daar heeft zij samen met collega’s een zeefdruk ruimte opgezet, waar alles van belichten tot drukken door henzelf wordt gedaan. Anouk maakt de posters voor de avonden met livemuziek. Daarnaast ontwerpt ze logo’s en drukt ze shirts voor lokale bands. Ook is Anouk nu bezig met het maken van een zine. Ze doen veel zelf en verspreiden de posters door de stad. Ook het Slachthuis hangt Anouk vol, daar worden de poster vaak voordat de show is al weg gehaald, door de kinderen die ze thuis allemaal sparen. En bij veel winkels brengt ze vaak posters langs; ze zijn altijd enthousiast. Ze houdt van het verspreiden. Dit doet zij samen met haar vrienden, die ook vaak in de zeefdruk ruimte zijn, iets wat ze heel gaaf vindt. “Mijn vrienden zijn lief. “
De expo van Anouk is te zien tijdens de Boekfissa en haar werk is hier ook te koop.